Blub-blub, beep-beep, bye-bye

27 juli 2019 - East London, Zuid-Afrika

Wakker worden met het geluid van de ruisende zee terwijl het zonnetje tussen de gordijnen door gluurt. Goedemorgen Oost-Londen! We beginnen met een ontbijtje in het hotel, waar we onze plannen opstellen voor vandaag.

We rijden eerst naar het stadhuis, een rood victoriaans gebouw, dat nogal ruw contrasteert met de rommelige straat waaraan het ligt. We besluiten hier ook maar niet te parkeren (lees: de auto te verlaten) en rijden er dus alleen even langs. Nou ja, gezien is gezien.

DSC_0189

Volgende activiteit: het aquarium, pal aan de zee. We beginnen bij de aquaria binnen, waar de vissen, schildpadden en haaitjes er nog kleinschaliger bijzitten dan de gemiddelde Amsterdamse student.

DSC_0202

We worden ingeseind dat de vissen gevoerd gaan worden (een must-see schijnt) en voor we het weten dwarrelen er vissen zonder kop tussen de vissen met kop. Jammie.

DSC_0234

We kijken ook buiten, waar zeeleeuwen, pinguïns en haaien te vinden zijn. Daarachter bevindt zich meteen de zee, wat het extra leuk maakt om te zien. Al bivakkeren ook deze dieren op een spreekwoordelijke postzegel.

DSC_0257

DSC_0254

Na het aquarium lunchen we bij onze nieuwe lievelingsketen: Wimpy’s. Daarna vertoeven we een paar uurtjes bij Oriënt Beach, een parkje aan het strand met wat zwembaden. Omdat je hier entree betaalt (zo’n 60 eurocent per volwassene) heb je geen last van ongure types.

IMG_8320

Lekker even bijgebruind, al steken we nog steeds erg wit af bij onze mede zwembadgangers, die deze locatie vooral gebruiken voor fotoshoots. We zitten tegen menig duckface aan te kijken, voorzien van hippe badpakken, bloemenkransen in het haar, sjerpen met ‘mom-to-be’ (serieus) en andere insta-waardige decoratie. Mensen kijken blijft overal ter wereld een amusante bezigheid.

Eind van de middag gaan we weer op pad, naar ‘the Lion park’, een soort Afrikaanse kinderboerderij. Hier vind je naast geitjes en kippen dan ook leeuwen, aapjes, krokodillen, cheeta’s en tijgers. Laatstgenoemde hadden we al helemaal niet verwacht te zien in Zuid-Afrika, maar eigenlijk is dit natuurlijk valsspelen.

IMG_8364

IMG_8346

We lopen wat rond en drinken een frisje bij een van de picknicktafels. De kids spelen lekker in de speeltuin, tussen het gebrul van de katachtigen en gekukel van de hanen in. Dit is een heerlijke plek, met volop begroeiing en een heel fijn sfeertje. Een goede trigger voor je geluksgevoel.

IMG_8369

Op de terugweg naar het hotel passeren we voor de vierde keer vandaag hetzelfde kruispunt, waar al de hele dag een man met een kartonnetje met ‘JOB’ in zijn handen staat. Hij heeft klaarblijkelijk nog steeds geen werk gevonden. Maar misschien zoekt hij juist wel mensen die werk zoeken, en is dit de gebruikelijke werkwijze van Zuid-Afrikaanse recruiters. Of heel misschien heet hij wel gewoon ‘Job’ en vindt hij het nogal van toegevoegde waarde de passanten dat te laten weten. Ja, wie zal het zeggen.

In het hotel maken we onszelf weer op ons paasbest waarna we lekker uit eten gaan bij een of andere hippe cocktailbar. Hier zijn vooral welgestelde Afrikanen te vinden, met fancy kleding, tot in de puntjes verzorgde haren en blinkend van de vele sieraden. We hebben heerlijk gegeten en geborreld en nu net terug in het hotel. We liggen op de vijfde etage, maar de geluiden van de straat horen we hier luid en duidelijk. En laat East Londen nou net een plek zijn waar alle automobilisten hun claxon feilloos weten te vinden. De hele dag, gewoon voor de lol, alleen al wanneer ze langsrijden. Zoals het er een paar jaar geleden aan toe ging in Beverwijk na een gewonnen WK-wedstrijd van Turkije is er niks bij. Maargoed, na zo’n drukke dag zullen we zo snel in slaap vallen, ondanks de bijgeluiden. En maar goed ook, want morgen gaan we weer in de safari-modus door naar Addo Elephant Park!

1. Linda mam:
    27 juli 2019
    Wimpy's, mcDonald 2.0? Weer leuke foto's met die even zo leuke kindertjes. Voorzichtig aan morgen en veel plezier❤😘