Discount-Dirham-Donderdag

20 februari 2020 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Vandaag wederom dezelfde muzikale wekservice, waarna we al vroeg aan het ontbijt zaten.

Daarna de koffertjes inpakken, laten opslaan bij de receptie en nog wat uurtjes vertoeven op een ligbedje, afgewisseld met een duik in het water.

3E260FF7-3095-4B9C-9E72-E3CB1D8193E1

Na het middaguur gingen we weer op weg, terug richting Dubai. Kids waren al snel in slaap, en na een half uurtje rijden besloten we even een lunchstop te maken langs de weg. Bij een tankstation vonden we een foodcourt met volop keuze en op de naastgelegen parkeerplaats een klein gebedshuisje. Op elke openbare plek vind je er wel een. De ene locatie is een mooie mini-moskee terwijl de andere meer een soort bouwkeet is.

0D6E58F9-1749-42D5-87DA-BF184B408193

Na de lunch rijden we door, en zien we de temperatuur oplopen tot 34 graden. Het is wederom een dorre route, waarbij we maar een klein stukje woestijn zien, het gros is vooral stedelijk gebied.

611E69BE-DE8B-4EF8-B1F1-43AAD57EC81C

Hoe meer we richting het centrum van Dubai komen, hoe complexer de wegen. Op het scherm van de navigatie is het net een bordje spaghetti, al die 7-baans wegen en knooppunten.

We arriveren bij onze laatste accomodatie van deze trip: een appartement in Grand Hyatt. En een joekel dat dat blijkt te zijn! Veel marmer, notenhout en glas, ruim opgezet. We wanen ons zelf even een sjeik zo.

Het resort is ook weer enorm, vele restaurants en terrassen plus mooie zwembaden. Hier kunnen we ons wel vermaken de komende dagen!

E197D9CE-050D-4C53-ABA7-6761F08EF932

We frissen ons op en stappen de auto in richting het oude gedeelte van Dubai, de wijk Deira, waar we de souks bezoeken. Op deze traditionele markten zijn vooral kruiden, textiel en goud te vinden.

80F3C0B1-0912-43E3-B43F-15E22FEDA026 C3C09D2E-1ABA-4DD8-B0F1-ACE9F26E9287

En ‘echte’ Rolexen, volgens de verkopers, die ze maar al te graag aan Arjan willen slijten. En een ieder die hem een beetje kent weet dat dol is op die fanatieke manier van waren aanprijzen. Zo dol zelfs dat hij hier voor zichzelf is begonnen, we komen niet meer terug hoor, haha.

1751E514-FA54-4220-986F-A20E2A2E29F0

Na wat slenteren in de drukke krappe straatjes komen we aan bij de Dubai Creek, de rivier die de wijk Deira van Bur Dubai scheidt. Hier stappen we op een traditionele Abra, een houten bootje die vroeger vooral werd gebruikt om handel te drijven met de andere Emiraten. Tegenwoordig dient het zowel als veerdienst voor de locals als een toeristische attractie voor bijvoorbeeld ons.

D886DCEA-236A-46F6-93DB-E3420A7CB949

We kunnen bij de boot cash betalen, 60 dirham per volwassene, zo’n €15, voor een tochtje van een half uur. We tellen de inhoud van de portemonnee en komen niet verder dan 90, maar dat is geen probleem aldus de schipper, die ons aan boord wenkt.

758AC5F8-6DEE-4115-A4EA-B6B8919439FB

We beginnen aan het tochtje en varen met de ondergaande zon in de rug. De bootjes varen af en aan en het contrast met de authentieke gebouwen aan de ene kant en de glimmende hoogbouw aan de andere kant is heel bijzonder.

865E7E2B-CD8F-4068-8B8E-3B3570844535 3EC8796D-B940-4725-8400-5A43CD4E5336

Het is echt een leuk vaartje en voor we het weten meren we weer aan. Bij het afrekenen komen we er niet helemaal achter of we de overige 30 Dirham nou nog moeten bij pinnen of niet. De schipper wijst dat aan de overkant een ATM zit waar we geld kunnen halen, maar een kwartier later hebben we nog geen flappentap kunnen vinden.

We waren wel al 10x aanbiedingen voor een Rolex, merktas of Pashmina sjaal rijker.

We lopen terug naar de haven om de schipper nog eens te vragen waar nou precies die pin is, maar het bootje is al nergens meer te bekennen. Oké, dan zal het wel.

We lopen weer zigzaggend door de straatjes terug naar de parkeergarage, waarna we de drukke avondspits van Dubai inrijden. We besluiten maar richting hotel terug te gaan voor een dinertje, waar we rond 8 uur aankomen.

Bij de bar aan het zwembad is een BBQ-buffet-avond, wat er wonderbaarlijk gezellig uitziet. We ploffen er neer en het blijkt om een soort food-truck achtige markt te gaan, waar je bij elk kraampje iets anders vers kunt laten maken. Van taco’s tot shoarma en van crêpes tot vleesspiezen. Super leuk concept en we hebben echt heerlijk gegeten.

62742C81-2708-4686-959F-09B3393F44A6

Nu nog even chillen in ons royale appartementje, waar we de klok alweer bijna middernacht zien slaan. Zo lekker ons mandje in, want morgen hebben we al heel vroeg kaartjes voor de Burj Khalifa. Tot de volgende update!

1. Linda mam:
    21 februari 2020
    Ik zeg mijn baan op en kom ook die kant op, run ik de winkel wel🤣