Hakuna matata

16 oktober 2021 - Zanzibar, Tanzania

De mondkap, hoewel ik niet per definitie groot fan ben, was hij vannacht een zegen…

Maar laat ik eerst even bij het begin beginnen.

Haasten rennen vliegen uit werk, laatste dingen inpakken, opruimen en daar was onze taxi Kate.

Eenmaal onderweg konden we een beetje onthaasten. Op de luchthaven bleken er vrij veel checks nodig, leve de pandemie. Goedgekeurd en wel zaten we even later bij de Mac, waar de kinderen hun eigen ijsje mochten tappen in de keuken. Dat is nog eens een leuk begin van de vakantie!

Ze keken hun ogen uit op Schiphol en wat hebben we allemaal zin om weer samen te lucht in te gaan! Eenmaal aan boord zijn de oudsten vrij snel in slaap.

Terwijl wij ons inzetten om ook de jongste in comateuze toestand te verkrijgen, gooit Colin zijn zelfgetapte ijsje eruit, gevolgd door alle overige maaginhoud. Terwijl heel pad 18 inmiddels zuur ruikt, genieten alle overige paden van de muzikale ondersteuning van Riff.

Gratis stukje anticonceptie naar de mensen toe dit.

Gelukkig is het een uurtje later allemaal weer verholpen en iedereen in slaap. En jawel, we prijzen ons gelukkig met de mondkap, want dat scheelt ons toch heel wat uurtjes weeïg-geurend-vliegtuig-tapijt inademen.

3960ADBD-70E6-4D80-9284-FD0DD8198EF6

Rond half vier lokale tijd gaan de lampen weer aan voor een ontbijtje en dromen we alvast van onze hotelkamer, de stranden en tropische temperaturen.

Zo raar, op de een of andere manier durfde ik me amper te verheugen. En als we daadwerkelijk in de lucht zitten kan ik het nog steeds amper geloven, dit was zo onbereikbaar de afgelopen anderhalf jaar.

Na een soepele overstap en korte vlucht landen we ‘s morgens op tijd in Zanzibar.

We moeten even van desk, naar balie en weer terug naar andere desk voordat we onze ‘visum’ krijgen, maar uiteindelijk mogen we erdoor, welkom op Zanzibar!

Eenmaal buiten staat er een grote groep ijverige Zanzibarianen om ons heen, op zoek naar hun reizigers voor taxi, transfer, etc. Helaas geen enkel bordje “hoogland” voor ons, en wat blijkt, we hebben de huurauto per ongeluk op 12:00 gezet. Dus zit er niks anders op dan nog een uurtje te wachten.

Gelukkig is onze verhuurder snel opgetrommeld door al zijn conculega’s, en komt een half uurtje later aangesneld met de woorden: “Excuse me, hakuna matata”. Hij schudt ons de hand en gaat ons voor naar een ietwat gedateerd modelletje SUV, onze huurauto voor de komende week. Gelukkig is de grote baas van het verhuurbedrijf bereid ons een stukje op weg te rijden, aangezien (ik citeer;) ‘het verkeer een beetje chaotisch kan zijn.’ De eerste kilometers lijken inderdaad wat geïmproviseerd te verlopen. Het is dat we weten dat ze hier links rijden, want van enkel observeren zou je dat niet zeggen. Onderweg vraagt Arjan waar de 2 op de hendel voor is, en krijgt als antwoord: “don’t use”. Klare taal. Hopelijk kunnen we ons beheersen.

141CE014-05D9-4C91-A011-FE91CCA249D6

Bij de markt stopt de chauffeur, geeft ons wat korte instructies naar het hotel en overhandigt ons de sleutels. We moeten nog even een bijdrage aftikken voor onze lokale rijbevoegdheid (een soort briefje met onze foto erop), en dan kunnen we van start.

6EC1BF75-D7EF-431B-A109-9304A0660213

Daar gaan we dan, je komt haast ogen tekort, want van alle kanten komen auto’s, scootertjes en voetgangers.

We weten veilig en wel het hotel te bereiken. Een prachtig koloniaal pand met uitzicht op zee. Van binnen is het al net zo’n plaatje, met robuuste houten meubels.

26A8FE42-F3CD-4A5E-93CE-5C1DF7A9439F

We besluiten na een snelle lunch eerst even te gaan zwemmen, gevolgd door een collectief middagdutje om bij te komen van de reis.

F1D58CD2-82A9-41D7-A25B-60A6CEE5B251

Eind van de middag, weer helemaal fit, wandelen we langs de kustlijn naar de foodmarkt.

3A03BAA4-DC45-473F-B71D-F233837266DF38DE56BC-779D-4E4B-A80B-3B57D000131C

Tal van stalletjes in het park, met dolenthousiaste verkopers die staan te popelen hun etenswaar aan ons te slijten. De Hakuna matata’s vliegen in het rond. ondertussen zoekt de lokale bevolking verkoeling in zee tussen de (varende) bootjes.

De foodmarkt is een hele belevenis, al die geuren en zoveel te zien. We spotten zelfs iemand met een aapje aan een tuigje als huisdier. Dat is weer eens wat anders dan een hondje.

We vinden een leuk tentje aan het water, waar we genieten van drankjes, sushi en live muziek, top!

447AF86C-C304-4555-9322-87A72B9AF46C0FE600D2-A10D-4FEE-A39B-64DD0A71CB4D

We kijken hoe de zon ondergaat in de zee, terwijl af en toe een Afrikaans bootje passeert. Hoe fijn en bijzonder om weer op een hele andere plek te zijn, vol nieuwe indrukken. Een heerlijke eerste dag zo!

1. Linda mam:
    16 oktober 2021
    Toch altijd fijn als de kindjes net doen wat niet gewenst is, haha. Ziet er top uit daar
  2. Ineke:
    17 oktober 2021
    Na de vervelende start in het vliegtuig , ziet het er heerlijk uit! Veel plezier family!