Kleurrijk genieten

26 februari 2022 - Halifax, Canada

Na de derde nacht hier heb ik inmiddels, bijstaan door de jetlag, m’n eigen ochtendritueel. Zo rond 6 zit ik, gewapend met ereader en kopje koffie, in een van de fauteuils in de erker.

Beetje kijken naar de prachtige witte straat buiten. Naarmate de tijd verstrijkt verschijnen steeds meer buren ten tonele om hun paadjes sneeuwvrij te maken.

Waar de een z’n kinderen met een plastic sneeuwschuiver naar buiten stuurt pakken sommigen het professioneler aan.

Zo duwt de overbuurman met grote souplesse een gemotoriseerde sneeuw-schuif-blaas-machine voort, alsof hij nonchalant zijn gazonnetje staat te maaien.

Na het ontbijt zet Victor ons af in het centrum van Halifax. We beginnen bij de citadel, een oud rond gebouw op het hoogste punt van de stad.

E1D02331-94E4-48F0-91D8-0A513A184A78

Vanaf daar wandelen we door besneeuwde parkjes. Waar wij ons amper kunnen voortbewegen door de vele kledinglagen die we aan hebben, lopen sommige Canadezen met hun jas open. Met een heldere lucht en zo’n 8 graden onder nul is het hier gewoon een prachtige voorjaarsdag.

E3CA4664-9FA6-4622-85AC-A2E3DD5EDB88

In de zon is het dan ook meteen lekker, en zo wandelen we door de mooie parkjes in de stad. Verse knisperende sneeuw onder onze schoenen, roodborstjes in de boom, echt een prachtig winterwonderland.

FB97AC3E-23FE-4EEC-AA2B-9ADCC28A66D5 BA2C99AA-BEF4-4B9A-98D5-A7E82BDD92F3 1E77DE75-3AA7-4622-A33B-B73FA91DC116

We scoren een koffie to go en begeven ons naar de haven. Zo zittend in een van de bontgekleurde stoeltjes aan de waterkant is het goed vertoeven.

6556E931-B2B2-4103-8F71-9E6A05386D01 16A0E159-33CA-402B-A237-2220E37A62A9

Halifax is een kleurrijke stad met veel streetart. Iets wat een prachtig contrast oplevert met de witte sneeuw.

4FEAA284-064A-4402-BEAA-1FAECC6D0DB3 38E1D01A-9A2F-48F0-8826-F6717730BA04 15629745-D265-45C3-9E06-A57B45025D29

Als we eind van de middag zo’n 8 km geslenterd hebben vinden we het welletjes geweest voor vandaag, tijd voor ontspanning! Maxime wijst de kroeg aan waar Victor en zij elkaar hebben leren kennen: Seahorse Tavern.

8DADA26C-3747-45B8-BB18-64C9060AA291

We gaan er naar binnen en vallen met ons neusje in de boter: live muziek vanmiddag! Er is nog een plekje vrij aan de bar voor ons, in deze grote zaal. Terwijl er steeds meer mensen binnen drommen wordt ons eerste biertje geserveerd. Traditiegetrouw morsdood, zonder schuim, tot de rand afgevuld.

Schuim in het bier vinden ze hier zonde, want daardoor zit er zo’n 20% minder bier in het glas, aldus de visie van de Canadezen.

01ACD29F-82AF-42E1-B55D-E2FF5113669B

Gisterenavond in het poolcentrum zag ik zelfs hoe de barvrouw het overschot aan getapt schuim met een lepel uit het glas schepte, om hem vervolgens schuimloos te kunnen aftappen.

Ik zou hier met mijn tapvaardigheden dus een prima bartender zijn.

De band begint te spelen, een mix van allerlei muziekstijlen, met een hoog jam-karakter. Er sluiten steeds weer nieuwe bandleden aan en zo is het podium algauw gevuld met een 10 koppige formatie.

DD37852F-4598-4065-B75E-88FC2CEF399C

De zaal zit tjokvol en de sfeer is goed. Wat een leuke plek dit! Echt ouderwets op stap samen, al moeten we alleen even wennen aan onze party-schoenen.

F7B5CE30-83F5-44E9-A925-A303A8EB0538

Rond etenstijd wandelen we door naar the Brown Hound, waar Victor zich bij ons voegt. We hebben mazzel, want er is een tafeltje vrij. Deze pub is niet groot maar daarom des te gezelliger.

Aan de tafel naast ons bevindt zich een gezellige groep stamgasten, waaronder de eigenaresse, haar vriendinnen en twee Canadees-Ierse mannen. Laatstgenoemde hebben er al een hele dag sport kijken en dorstlessen op zitten.

De ene man, een grote vriendelijke kerel met geruite bloes en grijs stoppelbaardje, is helemaal in z’n nopjes als hij hoort waar wij vandaan komen. Hij kent namelijk een Nederlands woord: “alsjeblieft”. De combinatie van zijn accent en dubbele tong maakt dat we pas na 3x begrijpen wat hij bedoelt.

Maar voor de zekerheid blijft hij zo nu en dan random “alsjeblieft” door de hele tent schallen. Wanneer ik even later op de wc zit hoor ik het zelfs. Het is hilarisch.

We eten hier heerlijke sheppards pie en gravy en spoelen het weg met wat biertjes. Ondertussen maakt Maxime een nieuwe vriendin, eveneens uit de groep aan de tafel naast ons. Die probeert vast mijn naderende vertrek alvast op te vangen. Want het moet gezegd: de dagen gaan zo snel hier, voor we het weten is het al zover...

Rond 9 uur rijden we naar huis, waar we nog even film kijken. Als we rond half elf de mol nog willen terugkijken begeven mijn oogleden het.

Dat doen we dan later wel, nu eerst maar even toegeven aan de jetlag.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Linda mam:
    27 februari 2022
    Wat een prachtige foto's maakt je nieuwe toestel. En wat een gezelligheid in de kroeg 🍻
  2. Els:
    27 februari 2022
    Prachtige foto's hoor Sanne, en die Maxime nog ff de groetjes van me🥰
  3. Sanne Hoogland:
    28 februari 2022
    Groetjes terug van haar ☺️
  4. Christel:
    27 februari 2022
    Wat leuk om je weer te kunnen volgen, Sanne! Wat een prachtige plek. Als ik meelees ben ik ook een beetje op vakantie! Meivakantie Florida toch? Wie weet zie ik je daar, want wij zijn er dan ook! :)
  5. Sanne Hoogland:
    28 februari 2022
    Wat leuk! Ja wij zijn er dan ook, wat toevallig. Wie weet zien we elkaar daar wel! Laat me tegen die tijd de link naar je blog maar even weten, leuk jullie weer te volgen!