Firenze the festival

25 juli 2021 - Firenze, Italië

Het is een complot, ik weet het zeker. In het holst van de nacht komen ze samen, om hun wrede plannen ten uitvoering te brengen. En ze hebben het op ons voorzien. Legers muggen die ons toeristische bloed wel kunnen drinken, letterlijk. Maar dat mag de pret uiteraard niet drukken, en zo is smeren (factor 50 en 50% deet afgewisseld) hier een dagelijkse bezigheid.

We zijn inmiddels in Florence, Toscane. Of Firenze, zoals ze hier zeggen. Als we aankomen zijn we blij verrast hoe fijn deze camping is. Keurig verzorgd, ruime supermarkt, tof zwembad en hip restaurant met bierfabriek.

D20EAFEE-7671-46C2-A50D-6BD616E7C39A

De eerste dagen chillen we dus wat tussen al deze faciliteiten en kijken we even hoe de biertjes/aperols/ijsjes proeven aan het zwembad. We installeren ons gestippelde muggenbult-lijf aan het water en ons hoor je niet meer.

A51E6BCD-EB4F-42B2-9576-90E930E49EB9

Er gaat een shuttlebus meerdere keren per dag vanaf de camping richting de oude binnenstad, dus pakken we op woensdag de allereerste van de dag. We ontbijten met uitzicht op de Dom van Florence, een prachtig statig gebouw waar ze zo’n 200 jaar aan gebouwd hebben.

5A73350F-5448-41D6-8105-D3E431EC4FA1 AD195FC1-C9BE-4573-8523-11A301A43048

Als we er even later omheen lopen zien we een flinke rij staan. En dat terwijl de deuren pas drie kwartier later open zullen gaan.

We besluiten maar even door te lopen en genieten van de prachtige bouwstijl van de stad. Het echte oude Italië. We begeven ons richting Piazza della Signoria, waar we ons in een aflevering van wie is de mol wanen. Het was dit plein wat als decor diende voor een opdracht van het jubileumseizoen. Ik zie voor me hoe er toen allemaal Italianen rondliepen met koffertjes, en oud-kandidaten ertussen verscholen.

9B621026-0B9F-4486-8FBC-F6D1EA69BA7A 8BEA43DA-D72A-4C00-A327-0FD449662608

We bezoeken de publieke ruimtes van het Palazzo op het plein.

Daarna wandelen we richting Pointe Vecchio, een brug met een weerszijden piepkleine winkeltjes. De brug is ooit gebouwd om als afgesloten passage voor de adel te dienen. Zo konden ze zich verplaatsen tussen hun twee paleizen, aan weerszijden van de rivier Arno, zonder zich onder de gewone burger te hoeven begeven.

148DCC7E-0C2D-4EA2-8004-79034F4FD7C0 6AB5DE0A-5527-42AA-BAC0-CBF2F31DCA3C

De brug zelf is vandaag de dag nog steeds gericht op welgestelden, gezien de vele exclusieve juwelierszaken in de piepkleine ruimtes. Een Rolex aanschaffen in een winkel niet groter dan het gemiddeld toilet, maar wel met prachtig uitzicht over de rivier.

74E250A1-7A97-42A0-A02C-3D90968A6CE8

Hierna kunnen de kids zich even uitleven in de draaimolen aan Piazza della Republica. Een echte traditionele vol chique paardjes, een hoog Toppers-gehalte op het draaiend geheel.

D89C6FC9-CDFA-493D-B834-40E56BAA73A9

Florence oogt als een hele leuke shopstad, met de vele bekende winkels en leuke boetiekjes. We bezoeken even de disneystore, waar Colin ook een mondkapje op moet. Blijkbaar vanaf 6 jaar hier, dus tot nu toe is hij mazzelend ongeschonden weggekomen.

We besluiten dat het, na een verkoelend colaatje in de airco, inmiddels tijd is voor een bezoekje aan de dom. Dubbel dom: tijdens het uurtje wachten in de rij kom ik erachter dat ik niks mee heb om m’n schouders te bedekken. Dat is toch wel een vereiste binnen in de kathedraal. Slim dan weer; er lopen tal van straatverkopers doeken en stola’s te slijten aan mensen zoals ik, dus koop ik een ontzettend hip sjaaltje. Categorie: Florence meets Olilly. Had toch nog een nieuw poetsdoekje voor de autovelgen nodig.

Eenmaal binnen besteden we ongeveer een tiende deel van de wachttijd aan het bewonderen van de mooie schilderingen in de koepel en staan dan vlot weer buiten.

D7E1E4D5-C8FE-4B42-8F5C-7AD0D24FA4D1

We lopen nog wat door de stad en drinken iets bij een tentje aan het water. Onder het terras, vlak aan het water, bevindt zich een superleuk stadsstrand, maar om drie uur ‘s middags is het er nogal verlaten.

61B62D78-3664-47FF-9CD4-A65D458166E9

We pakken de bomvolle shuttlebus weer terug en koelen af aan het zwembad, net als de daaropvolgende dagen. We drinken borrels en hebben gezellige gesprekken met campingbuurtjes, zetten af en toe de bbq aan en genieten van het goede campinglife.

Op vrijdagavond bezochten we het tijdelijke festivalterrein ‘Instabile’, naast de rivier, goed verscholen tussen viaduct en elektriciteitspaal. Maar wat een toffe plek en fijne sfeer. Het is een tijdelijk terrein, waar de maand juli elke avond een ander festival plaatsvindt, met muziek, eten en drankjes. Het publiek hier is lekker alternatief (categorie, laat maar lekker groeien onder die oksels) en dit is dan ook één van de weinige plekken waar men niet panisch rondzwaait met mondkapjes.

BC5E5265-6AE4-4398-BD89-26F6A35B702ABDD9BDD3-595B-4BBD-9582-308E8753DE35

We hebben een gezellige avond met de campingbuurtjes, en nemen nog een toetje toe op de camping waar nog een buurtje aanhaakt, hoe gezellig. Dat hebben we geweten, want na een kort nachtje (leve overprikkelde kinderen die vroeg wakker worden) loop ik niet al te scherp met buggy langs de rivier die ochtend.

CD2E6DB4-13AE-4841-A9B2-75C412B4B61F 25CD2E15-5D60-4DFB-A9A2-7E781714B575

We kunnen die dag dan ook niet veel anders dan smeren, keren en af en toe een duik nemen. Vakantie noemen ze dat.

En zo breekt onze laatste week alweer aan. We zijn nog tot en met morgen hier in Florence, en hadden daarna het Lago Maggiore op de planning. Hadden dus, want gezien de weersvoorspelling daar gaan we de plannen wijzigen. Ons kampeermiddel leent zich immers niet zo heel erg voor Nederlandse weersomstandigheden. We denken aan het Gardameer, maar niks staat nog vast, dus we zullen zien.

1. Els:
    Klinkt allemaal heel gezellig hoor. Leuk zo'n festivalletje 👍
    Suc6 met de muggen, die we hier ook genoeg hebben hoor🤪
  2. Natasja:
    25 juli 2021
    Die muggen zijn iid heel leuk. 😈

Wat is het toch een mooie stad! Mis het best wel.

Het Garda heeft vorige week zware hagel gehad. Is nu wel redelijk geloof ik.
    Jammer dat het eerste plan niet door kan gaan.

Fijne week nog even en tot gauw xx
  3. Ineke:
    25 juli 2021
    Klint als echt vakantie op de camping! En mooi dat je ook Florence kan bezichtigen! Goede reis verder en nog veel plezier!
  4. Christel:
    25 juli 2021
    Ohh Florence.. Staat hier ook hoog op m’n lijstje! Het ziet er prachtig uit. Geniet nog maar lekker van het smeren, keren en een duik nemen, daar is het immers vakantie voor!
  5. Linda mam:
    25 juli 2021
    En je krijgt ook zo'n fijn aandenken van die K.. muggen🤪. Goede reis morgen. Dikke kus voor de kindjes 😘😘