Natte dieptepunten en zonnige hoogtepunten

3 augustus 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

7:15 vanmorgen. Terwijl ik de kinderen in de woonkamer installeer met speelgoed en tv, en me erop verheug nog even terug in bed te gaan schrik ik op van een druppend geluid. Alsof de vriezer staat te ontdooien ofzo. Ik neem een kijkje in de keuken, waar een flinke plas water ligt. Boven de koelkast regent het water uit het plafond, met dikke druppels tegelijk. Dit moet wel van een etage hoger komen, maar wat is het?

Ons uitslaapmomentje valt letterlijk in het water, we kleden ons aan, waarna Arjan zich naar de receptie begeeft. De receptioniste komt mee om te zien hoe onze keukenvloer steeds natter wordt. Ze besluit een kijkje te nemen bij onze bovenburen en is tien minuten later weer terug met de woorden ‘you better start packing’. De bovenbuurman had vannacht wel zin in een lekker bad, maar besloot met zijn dronken kop even een dutje te doen terwijl hij het bad liet vollopen. Dat hazentukje duurde iets langer dan hij had voorzien, het bad was een hele nacht later inmiddels wel vol gelopen. De de rest van zijn appartement ook overigens.

Hebben we nog mazzel dat hij besloot in bad te gaan i.p.v. een tosti te bakken ofzo.

17FBF9B4-A291-48A5-9FE7-CC2F80699718

Terwijl het water nu ook via de andere muur de keuken instroomt pakken wij onze spullen om naar een ander appartement te verkassen, twee verdiepingen hoger. En zo zaten wij om 8:30 uur helemaal kant en klaar aan de ontbijttafel na een hectisch ochtendje.

Op onze nieuwe stek bevindt zich een uitstekende nespresso-machine, een bakkie koffie kunnen we wel gebruiken. Een uurtje later begeven we ons naar ‘V&A Waterfront’, waar we vol enthousiasme de auto parkeren voor onze fantastische activiteit waar ik het gisteren al over had. We gaan hier namelijk iets waanzinnigs doen: een helikoptervlucht maken boven Kaapstad!

600DC624-5431-410B-93D5-7B9CA01F5257

Bij het heliplatform krijgen we eerst een safety briefing, waarna we aan boord mogen! Arjan voorin, ik met de kids achterin.

99A23F10-A8B6-4F15-8824-2229D5A2B62F

We krijgen allemaal een koptelefoon met microfoontje op, worden vastgeklikt en zijn er helemaal klaar voor. Colin kijkt gespannen naar buiten, terwijl Ivy het te druk heeft met haar koptelefoon. De wieken beginnen te draaien en langzaam voel ik de heli loskomen van de grond. Daarna gaat hij supersnel hoger en hoger en krijgen we steeds meer te zien van Kaapstad. Wauw, wauw, wauw, wat is dit gaaf zeg! We zien het stadion waar tijdens het WK de openingswedstrijd gespeeld werd, in de verte Robbeneiland en natuurlijk de Tafelberg. Het uitzicht is heel mooi en je voelt echt dat je vliegt in een heel klein wendbaar iets. Vooral als de piloot een scherpe bocht maakt om te keren, kriebels in de buik zo gaaf. De tijd vliegt voorbij en voor we het weten staan we weer aan de grond. Deze ervaring is echt de kers op de al zo royale vakantietaart.

05B31952-E938-40D0-84A4-EADC90CF1611

We drinken even een koffie bij een speeltuintje en komen bij van de belevenis. Daarna slaan we wat boodschappen in voor de lunch en starten we onze route naar Chapmans Peak. Deze panoramaroute langs de kust hebben we allemaal al eens ‘gereden’, ja, jullie ook. Het is namelijk al menig keer decor geweest voor autoreclames.

75D579D9-B023-49CB-89E1-C2AB3C1EA4D7

De plek is niet zomaar uitgekozen daarvoor, de aanleiding was een auto-ongeluk in ‘88, waarbij een man in een Mercedes zo’n 100 meter het ravijn instortte. Hij overleefde het ongeluk wonder boven wonder en het idee voor een autoreclame was geboren. Een aantal jaar later nam Mercedes daar namelijk een commercial op met als ‘onderwerp’ het wonderlijke ongeval. De boodschap: de bestuurder heeft het overleefd door het dragen van een gordel én natuurlijk omdat hij een Mercedes reed, aldus het automerk zelf. In de jaren daarop volgend hebben meerdere automerken deze 9 km lange drive gebruikt als toneel voor hun promotie filmpjes.

6ED05F17-31EB-433C-A4ED-248327D94245

En we snappen wel waarom, want de route is echt heel erg mooi, met de rotsen, hoogtes en zee naast je.

D36031E2-BBFA-42EA-B19E-FBF91B42D317

We picknicken op een van de uitkijkpunten, waar we ook weer wat mooie foto’s maken. Het wordt dit jaar een fotoboek-trilogie van de vakantie vermoed ik.

C02436C9-9D07-4155-AE75-CC59F4677E7A

Rond drie uur komen we weer terug bij het appartement, waar we even lekker niksen (lees: het uitslaapmomentje alsnog inwilligen - alle vier)

Eind van de middag begeven we ons weer naar het bruisende waterfront. We shoppen, eten vis aan het water en borrelen bij live muziek. Het weekend in Kaapstad is volop gezelligheid, heerlijk.

2EBBDC7B-26C7-4758-96FC-89B8500A6141

We nemen er nog eentje hoor hier! En deze avond is wederom mede mogelijk gemaakt door onze flexibele kids, die zich op de een of andere manier overal kunnen vermaken. Proost, op weer een mooie avond in Kaapstad!

1. Linda mam:
    3 augustus 2019
    Jullie hebben het behoorlijk druk gehad deze vakantie, morgen nog ff chillen? Geniet nog even van jullie laatste dag in Zuid Afrika❤
  2. Els:
    4 augustus 2019
    Wat n fantastiche reis is het toch. En wat doen die flexibele kids van jullie het goed Zeg!
    Geniet nog vd laatste momenten in Kaapstad 😘