A man's got to do what a man's got to do

5 mei 2016 - Grand Canyon National Park, Verenigde Staten

We hebben gisteren nog lekker lang op de veranda gezeten, potjes Phase-10-en. Het was dan ook wel erg vroeg toen om 6 uur de zon opkwam en onze onverduisterde pipowagen binnenscheen. Gelukkig toch nog even door gesoezeld. Daarna een ontbijtje buiten, aan ons picknick tafeltje, echt top hier!

We pakten onze spullen in en rijden naar het Monument Valley Navajo Tribal Park. Dit park wordt door de oorspronkelijke Amerikaanse Navajo-indianen beheerd. We kunnen met de auto een loop rijden van een kleine 30 km, met onderweg 11 stops.

We stoppen eerst even voor wat foto's bij het visitor center, waar we een Nederlands gezin spreken. Zij zijn hier per camper, en vertellen over het reizen daarmee. Ze hebben op de mooiste plekjes gestaan, vaak zelfs gratis. Oké, we voegen hem toe aan het verlanglijstje ;).

DSC_0538

We beginnen aan de route, volledig offroad. Hotseklots, de hele auto met alle bagage schudt heen en weer. Voorlopig maar even geen blikjes cola opentrekken.

Monument Valley is echt ontzettend gaaf. Bekend van vele foto's, films en commercials. Oa 'The Searchers' met John Wayne. Bekende quote uit de film: 'A man's got to do what a man's got to do'. We bekijken de Mesa's, zoals de grote rotsen met platte bovenkant genoemd worden.

Dat is het begin van het erosie-proces. Na duizenden jaren worden de Mesa's steeds smaller, tot ze uiteindelijk een 'spire' zijn, een naaldvormige rots. Bij de verschillende stops zijn kraampjes met traditionele indianen spulletjes te koop.

DSC_0542

We schaffen een dromenvangertje aan, vanavond eens kijken of hij werkt, want ik droom hier nogal extreem (van wegvluchten voor op hol geslagen beren tot een klapband op een verlaten weg). Zal wel iets te maken hebben met het verwerken van alle belevenissen.

We maken het rondje af en wanen ons in een Westernfilm. De indianen hebben alle Mesa's een eigen naam gegeven, waarbij ze hun fantasie omtrent de visuele waarneming in de vrije loop hebben gelaten. Zo zijn er 'Elephant Butte', 'Totem Pole' en 'The Three Sisters'.

DSC_0583 DSC_0601 (1)

Zo onwerkelijk om hiertussen te staan... Mooie plek, we zijn blij dat we deze hebben opgenomen in onze route. Over route gesproken: door naar Grand Canyon! Een rit van 3 uur en onderweg winnen we ons uurtje tijdsverschil weer terug.

DSC_0607 DSC_0614

In de middag checken we in bij Red Feather Lodge, dicht bij de ingang van Grand Canyon NP. We chillen even in de hotelkamer en gaan eind van de middag richting de hotspot waarvoor we gekomen zijn.

We lopen naar het wandelpad aan de rand van de canyon, ookwel bekend als de Rim. Erg indrukwekkend, zelfs al zien we dit voor de tweede keer. Je herinnering is vervaagd en je hebt alleen de foto's nog voor je. Waarop de diepte en grootte bij lange na niet goed te zien is. Als je er daadwerkelijk bent is het overweldigend.

DSC_0632

We wandelen een stuk langs de Rim en zien de zon rond 19:00 uur steeds lager zakken. De zonsondergang in de Canyon is echt prachtig. Dubbel zo mooi omdat we deze drie jaar geleden moesten missen door de regen.

DSC_0660

Daar sta je dan, zo met zijn drietjes aan de rand van dit enorme natuurschoon, terwijl het zonnetje ondergaat. Wauw, het leven is mooi.

DSC_0663

Maar... 'A man's got to do what a man's got to do', dus gaan we richting het steakhouse. Bier en biefstuk, om deze mooie dag af te sluiten...

1. Linda mam:
    6 mei 2016
    Weer een dag met een sterretje!!! Het is echt adembenemend mooi. geniet ervan.
    xxx
  2. Paulien:
    6 mei 2016
    Een prachtige start van de dag hier in Nederland met jullie mooie verhalen en foto's! Op naar weer zo'n mooi verhaal!
  3. Christel:
    6 mei 2016
    Oh Sanne, wat een heerlijke verhalen toch! (ik mocht gisteren en vandaag even inhalen en alles in een keer lezen ;)) Ik krijg alweer heimwee, wat een prachtig land is het toch. Geniet er nog maar lekker van de komende dagen!
  4. Cindy de Bruijne:
    6 mei 2016
    Weer een prachtig verhaal, geweldige belevenissen en weer een nieuw avontuur voor op jullie lijst!
    Prachtige foto's! En wat geweldig dat jullie de zonsondergang hebben kunnen zien!