Wat in het vat zit...

1 augustus 2013 - Monterey, California, Verenigde Staten

Gisterenochtend lekker rustig aan ontbeten en uitgecheckt en toen vertrokken richting Monterey. We reden via Highway 1, een mooie route langs de kust. Onderweg zagen we de mooie Pacific Ocean waar veel surfers hun kunsten aan het vertonen waren. Tijdens een stop zijn we een stukje de rotsen afgegaan, waar je kon zien en horen hoe wild de zee hier is.

Pacific ocean pacific ocean2 pacific ocean3

Na een paar uur kwamen we aan in Monterey. We hadden ons zwemkleding al bijna aan, in de veronderstelling dat het hier warm strandweer zou zijn. Maar nee, het is hier wel warmer dan in San Francisco, maar bakken op het strand zit er niet in. Dus gingen we aan de wandel richting het historische centrum. We hebben wat geslenterd door de straatjes van het dorp (waar opmerkelijk genoeg een Rabobank zat) en langs de haven. Ook Monterey heeft een Fisherman’s Wharf, waar allerlei restaurants en winkeltjes zitten.  De zeehonden verwelkomden ons luid tijdens het wandelen over de pier. We kozen een restaurantje uit, waar we ietwat vroeg hebben gedineerd. De fish & chips waren er heerlijk!

Haven Fisherman's wharf Monterey Rabo!

Daarna, de avond was nog jong, een barretje ingegaan. Een of andere Britse Pub, waar afgezien van de eigenaresse weinig Brits aan was. De sfeer was erg goed en dus zaten we om 7 uur al met een wijntje en biertje aan de bar.  Gezellige mensen, karaokeavond en leuke gesprekken met Amerikanen. Je begrijpt; we waren er niet weg te krijgen. Een topavond!

Vanmorgen een goed ontbijtje in het hotel en daarna lopend richting het centrum om de bus te pakken. De Grapevine Express welteverstaan. Een bus die langs allerlei hotspots rijdt op het gebied van wijnproeverijen. Wij besloten de proeflokalen te laten voor wat het is en naar een echte wijngaard te gaan. Drie kwartier later stapten we uit bij Château Julien om te informeren naar een rondleiding.

Chateau julien

De volgende rondleiding was pas over 2,5 uur, dus wat te doen in te tussentijd..? We zaten in een landelijk gebied waar weinig vermakelijks te doen was. De bus rijdt slechts 1x per uur, dus de volgende bus naar een naastgelegen dorpje pakken was niet echt de moeite. De manager van de wijngaard wist ons gelukkig te vertellen dat zo’n kilometer verderop een klein winkelcentrum was, met een restaurantje en supermarkt. We besloten daarheen te wandelen en hebben daar voortreffelijk geluncht. Een half uur voor de rondleiding begon waren we weer bij de wijngaard, waar we nog even in de binnentuin konden genieten van het zonnetje en de omgeving. Om half 3 startte de rondleiding, een privévariant, want er waren geen andere aanmeldingen. We begonnen met een witte wijn in de tuin, waarna we verder liepen richting de houten vaten met wijn. Een enorme hal met 1200 wijnvaten! Er is een flink feest voor nodig om dat op te krijgen ;).

wijnvaten

Hier kregen we een andere witte wijn, terwijl een gids ons van alles vertelde over verschillende soorten vaten. Ze gebruiken hier vaten van Amerikaans hout en Frans hout. Het verschil kun je duidelijk proeven merkten wij toen we een rode wijn uit een Amerikaans vat kregen. Bij deze wijn kon je het hout duidelijk proeven, omdat de structuur van het hout grover is. Nooit geweten dat de vaten zo’n invloed hebben op de smaak van wijn!

Daarna door richting de druivenbomen, wel honderden op rij. Aan het einde van een rij staat een rozenstruik. Wanneer de rozenstruik het begeeft weet de teler dat er iets gaande is met bijvoorbeeld de grond en kan dan ingrijpen om de druiven te sparen.

wijngaard

Om ongedierte te verjagen van de kostbare druivenbomen vliegen er haviken over de wijngaard, die elke bedreiging, van slang tot vogel, uitschakelen. Nooit bij stilgestaan dat dit allemaal nodig was om wijn te produceren...

Daarna door naar de machines waar de druiven worden vermalen, de vloeistoffen worden gefilterd en gemengd. Uiteraard onder het genot van nog meer wijn om te proeven. Uiteindelijk terug richting het proeflokaal, waar we hun ‘pareltje’ in ons glas kregen.

mmmmm

We hebben een aantal heerlijke wijnen gekocht en gingen gewapend met onze wijntasjes weer richting bushalte, waar de bus net weg was. Nog maar een uurtje relaxen op een bankje in de zon dan. Tijdens de rondleiding vertelde de gids dat het is alsof je in een bubbel zit als je de wijngaard bezoekt. We begrijpen goed waarom; het is zo relaxt en landelijk mooi dat je, onder het genot van heerlijke wijn, tijd en verplichtingen totaal vergeet. Het bezoek aan de wijngaard was een superleuke en leerzame ervaring! Weten we eindelijk eens welk proces wijn heeft doorlopen voordat wij het naar binnen slurpen ;)

Eenmaal weer terug in het hotel een pizza besteld, welke we op het bed voor de tv hebben opgegeten.  Straks de gekochte fles Chardonnay ontkurken en een filmpje kijken, om deze heerlijke dag nog even goed af te sluiten!

1. Nicola:
    2 augustus 2013
    Hallo slurpers,
    Neem je niet te veel van dat heerlijke vocht, anders mis je de volgende bussen deze week allemaal. Groeit Meneer Hoogland zijn buik[je] ook weer?? Wij maakte ons al enorm hahaha zorgen. Geniet er nog van de laatste paar dagen, Groetjes en ik mis jullie enorm, xxxxMam
  2. Maxime:
    6 augustus 2013
    Klinkt heerlijk! En erg leerzaam idd, weet wat je drinkt ;) Maar wat gaat er een werk aan vooraf menn van havik tot rozenstruik