Bingo!

31 juli 2019 - Knysna, Zuid-Afrika

We hebben heerlijk geslapen in ons royale huis in Knysna! We ontbijten met geroosterd brood, avocado, fruit en niet al te realistische ‘Hollandse’ kaas.

IMG_8610

We doen het rustig aan en vertrekken eind van de morgen richting een drietal sanctuary’s; oftewel een soort dierenopvangcentra.

De eerste is ‘Birds of Eden’; een afgesloten stuk regenwoud vol tropische vogels.

2321613F-F53D-4A09-9A5A-C0FD67C46CBA 84D95716-410E-432B-98F5-886C9D17EB89

Het gebied is zo’n 21.000 m2 groot en wordt omsloten door een soort groot transparant tentdoek. Maar daar merk je eigenlijk weinig van, je waant je echt in de vrije natuur. Door de jungle is een looproute aangelegd d.m.v. bruggetjes, echt heel leuk om te zien.

DSC_0875

Ze hebben er ruim 4 jaar over gedaan om het geheel aan te leggen, waarvoor ze mensen hebben aangenomen uit het naastgelegen dorp. Hele mooie plek dit!

4C74DD66-F669-44B2-9363-21584077FA01

We hebben bij ‘Birds of Eden’ al direct combinatietickets gekocht, dus kunnen bij het naastgelegen ‘monkeyland’ zo doorlopen. Je kunt hier alleen met een gids doorheen (i.v.m. verdwalen) en we zijn precies op tijd voor de volgende tour. Bij aankomst krijgen we meteen de waarschuwing om goed op onze losse spullen te letten, want de grijpgrage aapjes zijn dol op camera’s en brillen. Zal je altijd zien, doe ik eens een dagje geen lenzen in, maar lekker makkelijk het brilletje op.

De route duurt een klein uurtje en de gids leidt ons door het bos. We komen superveel leuke aapjes tegen, en eentje zit zelfs voor onze neus van zijn snack (een zelfgevangen duif) te peuzelen. Eet smakelijk, vriend.

1B508568-84CA-45BF-8DB5-8DA31F94332D

We gaan ook over een hangbrug, volgens de gids een ware ‘high-jacking zone’, dus vooral hier goed je spullen vasthouden.

DSC_0068

DSC_0073

Overal om ons heen slingeren aapjes die ons nieuwsgierig aankijken. Kleine dierenmensjes zijn het, wat een leuke beestjes.

DSC_0051

Na de tour pakken we ff een lunch mee bij het restaurantje naast de ingang. De kids hebben meer aandacht voor wat buiten het raampje te zien is (talloze aapjes) dan hun lunch.

DSC_0088

Volgende stop: Jukani wildlife sanctuary, met wat poezenvolk van het grote kaliber.

We lopen onder leiding van een gids een ronde van anderhalve kilometer langs grote stukken grond waar de dieren verblijven. Dit is alles behalve een dierentuin, maar echt een opvang, met alle ruimte en faciliteiten die de dieren nodig hebben.

DSC_0109

Er zitten onder andere katachtigen die niet goed kunnen zien, gered zijn van jagers, of afgedankte dierentuinbeestjes. Hoe dan ook; katachtigen die in de vrije natuur niet (meer) opgenomen kunnen worden en hier hun dagen als pensionada doorbrengen. We zien leeuwen, tijgers, luipaarden, cheeta’s, hyena’s en puma’s.

DSC_0165 DSC_0122

We hebben dus toch nog enigszins de Big 5 bingo behaald. Omdat het bijna etenstijd is zijn ze mega actief. Één tijger ziet Colin wel zitten als hapje (een klein mensje, dus een makkelijke prooi-aldus de gids) en springt grommend woest tegen het matig solide hekje aan.

Moe en voldaan navigeren we in de namiddag terug naar ons leuke huis. We relaxen even en komen bij van de fijne dag. Deze avond eten we weer in de jachthaven, bij een superleuk tentje. Geloof het of niet, maar zelfs Arjan gaat overstag en wil samen sushi eten!

En die is echt fantastisch goed hier. En zo is er alweer een mooie dag verstreken, morgen vertrekken we naar onze laatste bestemming: Kaapstad. We hebben een kleine teleurstelling, want we zijn erachter gekomen dat de kabelbaan naar de Tafelberg is gesloten voor onderhoud, en de wandelroute schijnt geen optie met de kids. Maar goed, we zullen vast genoeg andere dingen te doen hebben daar hoor, luxe problematiek.

Tot morgen maar weer!

1. Els:
    Yes.....jullie lijstje is comple
  2. Els:
    1 augustus 2019
    Jes. .jullie lijstje is nu compleet afgevinkt. Tis n mooie beestenboel bij jullie in zuid Afrika. Maar die brug....dapper hoor....
    Xx
  3. Ineke:
    1 augustus 2019
    Gaaf weer, echt een beestenboel deze vakantie! Nog veel plezier op jullie laatste plekje in Afrika.😍
  4. Linda mam:
    1 augustus 2019
    Ik had een reactie over de aapjes!! Maar staat er niet bij