Safari, sloppenwijken en sushi

30 juli 2019 - Knysna, Zuid-Afrika

Als echte ‘safariërs’ staan wij deze ochtend weer om 6:00 uur naast ons bed. Dat is minder erg dan het klinkt, want er ín liggen is niet veel comfortabeler hier in ons houten huisje, waar we vermoeden dat zelfs de matrassen van hout zijn.

We maken ons snel klaar voor een nieuw rondje door Addo. We zien ook vandaag de zon opkomen en genieten van de mooie natuur.

DSC_0772IMG_8524

De dieren slapen vermoedelijk uit vandaag, want heel veel schokkends zijn we niet tegengekomen. We hebben op aanraden van Simni een half uurtje gepost bij het hyenahol, maar niks, noppes, nada.

DSC_0782

Rond 9 uur zijn we terug bij ons huisje om de spullen in te pakken. We drinken nog even koffie op het rest-camp en beginnen daarna aan onze rit richting Knysna.

Onderweg is er opeens het besef dat het einde onze vakantie al langzaamaan in zicht komt... Nog maar twee locaties te gaan. We evalueren de voorbije weken en komen tot de conclusie dat we al zoveel geweldigs hebben gezien van dit mooie land. Want het is écht een prachtig land, al lijken de mensen zelf hier dat niet altijd te beseffen, gezien het vele zwerfafval overal. We hebben dat nog niet uitgesproken of we passeren een sloppenwijk, omgeven door een zee van afval, als een soort slotgracht.

IMG_8551 IMG_8552

Zover als we kijken kunnen zien we plastic tasjes wapperen, kilometerslang. Met daarachter de hutjes, amper te onderscheiden van het afval. Als je hier toch woont, niet zeker van eten, onderwijs of medicijnen... Dan schaam je je gewoon dat wij zoveel geld uitgeven aan deze vakantie, terwijl je daarvan  zo’n hele wijk met honderden mensen een jaar van kunt onderhouden. Het is contrast is grillig, maar ook dit hoort bij Zuid-Afrika. We hopen maar dat het geld dat wij hier uitgeven toch linksom of rechtsom een beetje bijdraagt aan de armsten van dit land.

IMG_8553

Rond het middaguur naderen we natuurgebied ‘Garden Route’, waar we stoppen bij Storms River bridge. We lunchen op een super mooie plek, naast een mega diepe kloof, in de prachtige natuur.

DSC_0787

Als we weer voldaan verder rijden doorkruisen we een gebied met veel verschillende bomen en planten, in meer groentinten dan Praxis op zijn verfstaaltjes te bieden heeft. Ik had jullie graag een foto getoond, ware het niet dat onze voorruit inmiddels zo smoezelig is dat de omgeving niet goed tot zijn rechtkomt op de gemaakte kiekjes.

We gaan richting de kust en merken dat de omgeving steeds welgestelder oogt. Zo ook in Knysna, waar we twee nachtjes verblijven, zien we veelal goed verzorgde huizen, winkels en panden.

We komen iets eerder dan gepland aan bij het huis dat we hebben gehuurd voor de komende dagen.

IMG_8590 IMG_8593

We sturen Elaine (de host) een berichtje dat we er zijn, en niet veel later rijdt ze de straat in. Vol enthousiasme verwelkomt ze ons, om ons vervolgens wegwijs te maken in het vakantiehuis van een kennis van haar. Het is een prachtig huis met dito uitzicht, voorzien van een ruime keuken, drie slaapkamers, lekker balkon en uitzicht op zee! De kamer van Colin heeft zelfs een verborgen kast, waarachter zich een kleine extra badkamer bevindt, vrij bizar. Het huis is enig en we worden ongelofelijk warm en enthousiast ontvangen door de Britse Elaine, die inmiddels 4 jaar in Knysna woont. Tijdens de rondleiding zet ze alvast wat verrijdbare kacheltjes voor ons aan en demonstreert ze de elektrische dekens, want ze meent dat het ‘s nachts on-ge-loof-lijk koud kan worden. Voorzichtig vraag ik waar we rekening mee moeten houden; koud... als in: onder nul? Elaine lacht; nee dat niet, maar zeker een frisse 14 graden.

Nou dat moet ons toch wel lukken, aangezien wij al winters lang overleven met langere temperaturen, en ook nog eens zonder elektrische deken.

We zwaaien de gezellige Elaine uit, zwieren nog een rondje door alle kamers van dit geweldige huis en laden de auto uit. Daarna gaan we richting de plaatselijke mall, waar we wat boodschappen inslaan. Het valt ons op dat in Knysna veel blanke Afrikanen lopen, weer heel anders dan elders in het land. Ook ziet iedereen er hier heel verzorgd uit, het is een welvarend plaatsje zo lijkt het.

IMG_8600

Met de boodschappen in de achterbak rijden we richting ‘Waterfront’, de promenade bij de haven. Ziet er ook weer tip-top uit en we strijken neer bij een gezellig restaurantje. En - whoopwhoop - ze hebben sushi! Mijn dag kan niet meer stuk! :)

0875462b-3a03-4847-bb90-0a278df20397

1. Linda mam:
    30 juli 2019
    Ja het einde kont nu wel al een beetje in zicht.... eerst nog even een "steenkoude" nacht overleven🌡❄
  2. Els:
    31 juli 2019
    Wat n contrasten dan he....
    Nog niet aan het eind vd vakantie denken hoor 😁sterkte met die koude nachten😂
    Ff dit nog ...het was hier donderdagavond om 11 uur nog 32 graden. Bizar toch ook voor Nederlandse begrippen
    Geniet op jullie nieuwe luxe lokatie😘
  3. Sanne Hoogland:
    31 juli 2019
    Ja ik hoorde het inderdaad, dat is wel heel erg heet. Nu maar hopen dat er nog wel een klein beetje Nederlandse zomer over is als we terug komen 🤣
  4. Paulien:
    31 juli 2019
    Wat fantastisch weer San! Echt heerlijk om je verhalen te lezen en een klein beetje mee te genieten van jullie indrukwekkende reis! 😘