Hakuna matata

29 juli 2019 - Nationaal park Addo Elephant, Zuid-Afrika

Hakuna matata. Ach, je hebt het, of niet

Hakuna matata. Het is maar hoe je het ziet.

Nou wij zagen weer een hele hoop vandaag! Te beginnen met de klok; 5:30 uur stipt. Dan kon onze safari lekker meteen om 6:00 uur beginnen, zodra de poorten tussen camp en wildpark open zouden gaan. Kleinigheidje: dat was pas 6:30 uur, verkeerd gekeken in het boekje.  Niets zo akelig als de wetenschap dat je een half uur langer had kunnen blijven liggen. C’est ca, dan eerst maar even terug naar onze cabin om koffie te zetten om mee te nemen. Elk nadeel heeft zijn voordeel, we hadden nu in ieder geval wat vloeibaar cafeïne bij ons om het safari-ontbijt van bananen en droge beschuitjes mee weg te spoelen.

Poging 2: 6:30 uur rijden we de poort door. We toeren lekker rond terwijl we de schemering zien wegtrekken en de zon zien opkomen.

IMG_8432

Dit park is een heel stuk groener en dichter bebost dan het Krugerpark.

Hierdoor is elke bocht weer een verrassing, maar zijn dieren ook lastiger te zien. We spotten deze ochtend onder andere vossen die te snel zijn voor de camera, zebra’s, heel veel herten en zwijnen en een jakhals.

DSC_0372

DSC_0446DSC_0536

En uiteraard olifanten, soms zelfs zo dichtbij dat je vreest dat ze met één stap de hele auto zullen verpletteren. Niet normaal, wat zijn ze groot die beesten! Dit alles onder muzikale ondersteuning van Ivy, met haar eigen versie van olifantje in het bos: owiwaja mama kwijt (vooral te herkennen aan de melodie).

Rond 10:30 uur komen we weer terug op het restcamp, waar we even koffie drinken en wat boodschapjes doen. We lunchen lekker bij ons huisje in de bush. Koken en afwassen gebeurt in een soort apart gemeenschappelijk gebouwtje. Dus sta ik daar lekker eitjes te bakken om het echte kamp-gevoel wat kracht bij te zetten.

F248566D-AE42-40D8-977F-D30535DD60F5

De kids gaan even op bed en wij zitten buiten tussen het geluid en gekwetter van allerlei tropische vogels. Het is hier met ruim 30 graden aardig heet. We halen al bijna de Nederlandse temperaturen hier in Afrika. Wie had gedacht dat ik dat ooit zo zou zeggen in plaats van andersom.

Om 15:00 uur moeten we ons weer vooraan het rest camp melden. Daar wacht Simni, onze hop-on-guide op ons. Simni gaat 2 uur met ons mee door het park, als bijrijder in onze eigen huurauto. Hij krijgt via de groepsapp met andere gidsen info door over de hotspots en met hem aan boord zijn we tevens bevoegd de verboden weggetjes in te slaan.

En dat is de gouden combinatie om al na een half uurtje een fantastische ervaring te beleven. Want aan het einde van een verboden weggetje, onder een boom, ligt een paartje leeuwen lekker van de schaduw te genieten. Slechts op een metertje of 5 bij onze auto vandaan, het vrouwtje kijkt ons zelfs even recht in de ogen aan! Het is dat je leven ervan afhangt, maar anders had ik op het dak van de auto een dansje willen doen. We hebben gewoon leeuwen in het wild gezien, ik herhaal, LEEUWEN! Wauw.

DSC_0612

We vervolgen onze weg en Simni weet precies hoe en waar hij moet kijken voor alle dieren. We zien met hem, naast alle dieren die we al eerder hadden gezien, ook nog wat roofvogels, jakhalzen en gele mangoesten (familie van Timon).

We stoppen bij een mooi uitkijkpunt, waar we zien dat de zon steeds lager zakt.

DSC_0660

We rijden door en in de verte ziet Simni stofwolken. Dat betekent dat er actie is, doorgaans olifanten of buffels. We gaan erop af en zien algauw een ongekend grote groep olifanten, wel honderd. Onze gids stuurt ons een paadje in, sommeert Arjan halverwege snel een u-turn te maken en de motor uit te zetten. De kudde komt in zijn volle glorie onze kant op, ik kan nog snel vragen of we safe zijn zo. Ja hoor, laat de ramen maar open, aldus Simni. En daar staan we dan, midden in de kudde! Voor en achter ons passeren olifanten, van alle formaten, onverstoorbaar. Het is zo indrukwekkend en imposant. Dit hadden we zelf allemaal nooit zo kunnen beleven.

DSC_0679

Even verderop bij de waterpoel zien we nog badderende olifanten, stoeiende olifanten en een grote groep drinkende buffels. Wat een dag.

DSC_0698

DSC_0702DSC_0717 DSC_0743

Met een grote glimlach op ons gezicht zijn we terug op het rest-camp, waar we lekker zijn neergestreken in het restaurant voor een borreltje en hapje.

Hakuna matata. What a wonderful phrase...

1. Linda:
    29 juli 2019
    Wat ontzettend gaaf SAN! Geniet van deze prachtige reis met je gezin
  2. Ineke:
    29 juli 2019
    Gaaf zeg, maar wel spannend hoor! Nog heel veel plezier!
  3. Inge:
    Heel tof!!
  4. Els:
    29 juli 2019
    Had n filmpje van je moeder gezien dat er n olifant vlak langs jullie auto stapte. Machtig mooi hoor Sanne..erg veel indrukken denk voor jullie.
    Geniet er nog maar van🌞😎😘
  5. Linda mam:
    29 juli 2019
    Jeetje, en de film met de olifant die hier niet op staat is helemaal spectaculair!!! Super mooi allemaal.
  6. Lindsay:
    29 juli 2019
    Wat ontzettend gaaf allemaal! En ook zo dichtbij al die dieren, blijft een beetje spannend! 🙈
    Heel veel plezier nog!
  7. Christel:
    29 juli 2019
    Geweldig!! Big 5 nu compleet? Geniet er nog maar lekker van, deze vakantie kan vast nu al niet meer stuk!
  8. Mindy:
    29 juli 2019
    Waaauuuuuuw wat geweldig!!!! Droomreis!