Juiste plek en juiste tijd

19 juli 2019 - Mlilwane Wildlife Sanctuary, Swaziland

Safari draait allemaal om op de juiste plek op de juiste tijd te zijn. En dat waren we vandaag menig keer...

We begonnen onze dag al om 5:30 uur, toen we enigszins gedesoriënteerd wakker werden van de wekker. We pakten onze spullen en reden iets over 6:00 uur weg van het restcamp. We begonnen vandaag weer off-road, waar we letterlijk tussen de maan aan de ene kant en de opkomende zon aan de andere kant reden. Zo rustig en sereen, alsof hier niemand anders is dan wij en de dieren.

image1

In alle vroegte stonden de giraffen alweer de grazen. We reden een paar uur rond en kwamen in het mooie ochtendzonnetje weer van alles en nog wat tegen. Op een bepaald moment stonden er meerdere voertuigen stil, alle ogen op een boom gericht. We moesten even twee keer kijken, maar zagen het toen ook; een half opgegeten impala hing over een tak. Dan kan het niet anders dan dat de jager van deze trofee niet ver weg is zou je denken... We hebben en half uur staan kijken, maar helaas.

image1

Wel zagen we even verderop een neushoorn met kleintje. Waar degene die we gisteren zagen zich niks aantrok van de passerende auto’s tijdens zijn middagdutje, leek deze moederneushoorn een stuk meer op haar hoede. Ze keek op een bepaald moment met zo’n dreigende blik onze kant op, dat we wel doorhadden dat het tijd was om door te rijden.

image1

We maakten rond 9:00 uur een stop voor een kopje koffie bij een picknickplaats. Hier werden we omgeven door aapjes en vogels, tot grote verwondering van de kids.

image1 image1

Toen we onze weg verder vervolgden, en een onverhard pad insloegen kwamen we achter elkaar groepen dieren tegen; zebra’s, giraffen, zwijntjes, een grote watervogel, impala’s. En dat alles binnen een paar honderd meter van elkaar. Dit is zo iets wonderlijks, echt een van de mooiste plekken op aarde, dat moet wel. Ivy zit intussen vanaf de achterbank: “Kijk! Kijk! Wauwwwww”. Blij dat we dit met onze kleintjes mee mogen maken.

image2

We maken nog een stop op ons restcamp voor een vroege lunch. Op alle picknickplaatsen in het park wordt op een kaart aangeven welke dieren waar gespot zijn zowel gisteren als vandaag. Volgens alle borden zijn we voor leeuwen en luipaarden op de juiste plekken geweest. Maar waarschijnlijk net niet op de juiste tijd op de juiste plek. Wie weet komen we ze in Addo’s Elephant park nog tegen.

image1

We kruisen wel nog een groep buffels op de laatste kilometers in het park. We verlaten begin van de middag het Krugerpark, en komen net buiten de poort bij de rivier nog een grote groep nijlpaarden tegen. Wat een indrukken allemaal weer vandaag! We vervolgen onze route naar de grens met Swaziland, want vandaag gaan we Zuid-Afrika voor een paar dagen verlaten.

Bij de ongelooflijk efficiënte grenspost dienen we de ravolgende stappen te doorlopen:

Stap 1: parkeer uw auto bij de zuid-Afrikaanse grenspost

Stap 2: meldt u allen met paspoort bij het loket voor het verlaten van het land.

Stap 3: vervolg uw weg per auto

Stap 4: parkeer uw auto 50 m verderop bij de grenspost van Swaziland

Stap 5: meldt u allen met paspoort bij het loket voor het binnengaan van Swaziland

Stap 6: stap in uw auto en rijdt de grens over. Gefeliciteerd, uw bent nu in Swaziland.

In de categorie paspoortstempels sparen, maar we hebben wel meteen weer even de benen gestrekt.

Na de grenspost rest ons nog een flinke rit door Swaziland. Of Eswatini moet ik zeggen, want zo heet het sinds vorig jaar. In dit land is het even 30 jaar terug in de tijd. Alles is wat minder ontwikkeld en dat zie je ook als je rond rijdt. Maar de vergezichten en omgeving zijn geweldig mooi.

image1

Eind van de middag komen we aan bij ons fijne hotel in Lebomba. Kids even lekker badderen en spelen, en straks even een hapje eten. Alweer zo’n fijne dag voorbij.

1. Ineke:
    19 juli 2019
    Mooi hoor, geniet nog maar lekker!
  2. Els:
    19 juli 2019
    Wat n mooie reis maken jullie toch....moet prachtig zijn voir de kids al die beesten van zo dichtbij 👍💋
  3. Linda mam:
    20 juli 2019
    Wat een dieren hebben jullie gespot, indrukwekkend. Hopelijk hebben jullie een rustige nacht😘