The village people in concert

20 juli 2019 - Mlilwane Wildlife Sanctuary, Swaziland

Persoonlijk ben ik er erg content mee als er bij een overnachting een fijne hotelbar aanwezig is. Kindjes op bed, babyfoon mee en wij even lekker zitten. Zo ook gisterenavond; heerlijk een aantal cocktails van de kaart uitproberen.

Ik nipte net van mijn tweede Margarita toen er een grote groep Nederlanders luid pratend de hotelbar inkwam. Ze waren pas net gearriveerd (vrij laat vonden wij) en zo te ruiken hadden ze eerst nog een uurtje aan een kampvuur gezeten voor ze hierheen kwamen.

Algauw kwamen we erachter dat dat allerminst zo was, ze bleken stel op sprong hun accommodatie te hebben moeten verlaten in verband met natuurbranden. Ze sliepen in rieten huisjes, en door de felle wind laaide de brand zo snel op dat ze de huisjes voor hun ogen zagen wegfikken. Heftig lijkt me.

Eenmaal terug op onze kamer zien en ruiken we de grote brand in de verte. Voor de zekerheid laten we onze koffers zo goed als ingepakt. Geen fijn idee dit.

A0EC0A08-49F5-4611-8E93-44ECFABCDADB

Na een onstuimig nachtje (het is hier mega gehorig), worden we allemaal vroeg wakker.

Het ontbijtbuffet hier is heerlijk, enorm uitgebreid. Eens zien wat deze dag ons te bieden heeft.

We zijn dus in Eswatini, beter bekend als Swaziland. Een landje iets groter dan Nederland, met slechts 1,5 miljoen inwoners. De koning, Mswati III, heerst sinds 1986 als absolute vorst over het land. Het was dus ook zijn idee om vorig jaar de naam te veranderen van Swaziland naar Eswatini. Één van de redenen daarvoor was volgens hem de verwarring tussen Zwitserland en Swaziland, wat mij enigszins onlogisch in de oren klinkt. Oh ja, nog een feitje: de beste man houdt er maar liefst 15 vrouwen op na. Die hij uitkiest tijdens een jaarlijkse vleeskeuring waarop vrouwen met ontbloot bovenlijf in grote getalen kunnen komen solliciteren.

In Swaziland zijn er cultural villages, waar je de traditionele swazicultuur kunt ervaren. En dat brengt ons bij het dorpje Mantenga, dichtbij onze accommodatie. We betalen omgerekend zo’n €12 entree en mogen dan het gebied betreden. We bekijken een culturele dans (filmpje houden jullie tegoed) en worden rondgeleid door het dorpje.

24C4EF28-CD23-4C12-923E-D087B6ECFD52 332049F3-294A-42A1-8F8B-45957D316F35

Hier zien we de verschillende hutjes, zoals bijvoorbeeld de ‘kliniek’, met apotheek in de voortuin, het ontmoetingspunt voor de mannen en de verschillende vrouwenhutten. Elke vrouw heeft 3 hutten, eentje om in te slapen, eentje om in te koken en eentje om bier in te brouwen. En ook hier is het gebruikelijk om als man meerdere vrouwen te hebben.

D0F8B99C-E950-458A-B682-0D647680DAD7

Goh, je zal toch maar zo’n Swaziman zijn, met een stuk of 5 vrouwen, die allemaal aangesneld komen met een pan eten en een potje bier aan het einde van de dag.

Een bijzondere en enerverende ervaring. We zijn er nog niet uit of dit een afspiegeling is van de werkelijkheid of een project van de lokale toneelvereniging.

Eenmaal terug bij het hotel lunchen we aan het zwembad en nemen de kids een duik in het steenkoude water. Ze zijn echt een team deze vakantie en vermaken zich zo leuk samen.

AAD82E05-0893-4F61-9F2B-82D5C8CB4E42

We houden na een paar drukke dagen deze middag lekker vrij om te chillen.

We besluiten deze dag met een dinertje in het buffetrestaurant van het hotel, waar de kids helemaal losgaan op de desserts. Morgen keren we terug naar Zuid-Afrika, waar we neerstrijken in St. Lucia.

Bedankt trouwens lieve allemaal, voor het meelezen, meeleven en meereizen, superleuk om te horen! Tot morgen maar weer!

1. Linda mam:
    20 juli 2019
    Bijzonder zo'n stam, kan idd best dat dit voor de toeristen georganiseerd wordt, maar dan nog is het super leuk
  2. Gerda:
    20 juli 2019
    Heerlijk je verhalen . Geniet ervan 👍
  3. Jacqueline:
    21 juli 2019
    Jullie bedankt voor de leuke verhalen!! Tis net of we er ook een beetje bij zijn! 😁
  4. Els:
    21 juli 2019
    Welke man zou dat nou niet willen🤣🤣leuk toch om n kijkje in die "keuken "te mogen nemen....
    Heerlijk dat de kids zo'n 1heid zijn met ze 2tjes. ❤
  5. Cindy de Bruijne:
    21 juli 2019
    Wat is het weer genieten om al jullie verhalen te lezen!