Hup Holland vanuit NYC

5 juli 2014 - New York City, Verenigde Staten

Ons eerste nachtje in de States en de jetlag is een feit. Vannacht elke 2 uur de klok gezien en om 7 uur was het welletjes en gingen we uit bed. Eerst even een traditioneel Amerikaans ontbijt met eieren en koffie. Daarna met de metro richting de ferry, want er stond een leuk tripje richting het Vrijheidsbeeld en Ellis Island op het programma.

Rond half 10 zaten we op de boot richting Statue of Liberty. Het Vrijheidsbeeld staat op een eilandje, waar je een rondje om deze enorme dame kan lopen. En natuurlijk de nodige foto’s schieten. Van hieruit heb je ook een goed uitzicht op de skyline van Manhattan. In het souvenir winkeltje hebben we magneetjes en een mini exemplaar van het Vrijheidsbeeld (incl. versiering) gescoord voor in het kerstdorp.

vrijheidsbeeld Manhattan

Daarna weer de boot op richting Ellis Island. Dit eiland diende jarenlang als aankomstplaats voor immigranten die graag Amerika in wilden. Hier werd bekeken of er toestemming werd verleend om toe te treden tot het land. Het grote gebouw waarin dit alles gebeurde is echt super mooi! Jammer alleen dat veel expositieruimtes gesloten waren en materialen weg waren gehaald i.v.m. een defect aan het klimaatsysteem. Dit defect was volgens de bordjes ontstaan als gevolg van orkaan Sandy in 2012, waarom dat na al die tijd nog niet gemaakt is was ons een raadsel. Aan het geld zou het toch niet kunnen liggen gezien de enorme toeristenstroom hier.

ellis island

Na ons bezoekje aan deze eilanden gingen we weer de metro in, op weg naar FDR-drive, waar we kaartjes hadden om voetbal te kijken op groot scherm. Eerst nog even een lunch bij Subway, waar we een lekker broodje haalden.

Rond half 3 kwamen we ruim op tijd aan bij het tv-scherm van ‘Zum Schneider’. Deze Duitse bar heeft een soort festivalterrein opgezet in een stuk park aan East River, waar het voetbal op groot scherm werd uitgezonden. We waren lekker vroeg, waardoor we mooi twee stoeltjes onder een partytent konden bemachtigen. Er speelde een bandje, de zon scheen en de sfeer was goed, dus tijd voor een relaxmomentje. Er druppelden wat meer mensen binnen, waaronder Nederlanders, Costa Ricanen en overige geïnteresseerden in de wedstrijd. Echt druk was het niet, maar dat mocht de pret niet drukken.

hup holland voetbal voetbal2

De wedstrijd was bloedstollend spannend, we waren zo geboeid dat we helemaal vergaten waar we waren. Af en toe kwam er een politiewagen langs loeien, waardoor we ons weer realiseerden dat we midden in New York zaten. Gelukkig eindigde de wedstrijd na de penalty’s met winst voor Nederland. De Hollanders deden een vreugdedans, onder het (zuur kijkende) toeziend oog van de Costa Ricanen.

Op de terugweg heerlijk gegeten bij Outback Steakhouse. Daarna door naar het Empire State Building. Om half 10 gingen we in de rij staan. Deze leek lekker door te lopen, binnen een half uur waren we binnen. Eenmaal daar bleek dat het echte wachten nog moest beginnen. Na ruim een uur waren we bij de kassa, waar we met onze New York passen (al gekocht in Nederland) de kaartjes konden krijgen. Dan zou je denken dat je bijna bij de liften omhoog bent, maar nee. Vanaf daar hebben we nog ruim een uur moeten wachten, wat we niet aan hadden zien komen. Ze doen dit heel tactisch met allemaal ruimtes met wachtrijen, en na elke ruimte denk je: ‘nu zijn we er bijna’.

Uiteindelijk zoefden we rond half 12 pas met de lift naar etage 86. Oké, we moeten toegeven, het uitzicht was er prachtig… Ontelbaar veel lichtjes, tot in de verste verte. Na een rondje op de toren te hebben gelopen zijn we weer naar beneden gegaan. Gelukkig is het hotel maar 2 blokken bij het Empire State building vandaan en zijn we nu (om kwart over 12) weer terug in de hotelkamer.

empire state building empire state building 2

Het was een drukke maar fantastische dag. Er is hier zoveel leuks te doen, dat het eigenlijk gewoon zonde is om te slapen! Toch gaan we nu maar even een tukje doen, tot de volgende update!

1. Denise zonneveld:
    6 juli 2014
    Fijne vakantie leuk om te lezen!
  2. Linda mam:
    6 juli 2014
    Wat was het inderdaad bloedstollend, wij hier gingen pas om 3 uur naar bed, maar dat mag de pret niet drukken. Mooie foto's, leuk verhaal, zo te lezen vermaken jullie je prima! Veel plezier vandaag, en Sanne doe af en toe wel rustig aan xxx Pap en Mam
  3. Marlies:
    6 juli 2014
    Leuk jullie verhalen weer te lezen!! Zo te zien hebben jullie het erg leuk!!! Geniet lekker daar xx