Met een vliegend tapijt langs hoogte- en dieptepunten

6 juli 2014 - New York City, Verenigde Staten

Vannacht hebben we aan één stuk doorgeslapen tot half 7, er zit vooruitgang in! Na een broodje en koffie bij Starbucks hebben we de metro gepakt richting ‘Top of the Rock’, waar je vanaf een terras op de 70e verdieping een prachtig uitzicht hebt over New York. We waren er ontzettend vroeg (half 9 geloof ik), waardoor we supersnel door konden lopen. Binnen een kwartiertje stonden we boven! Dat is een mooie meevaller na gisterenavond :).

Top of the rock

We hebben wat mooie foto’s geschoten, terwijl het zonnetje al lekker brandde. Het is hier vandaag (net als gisteren) zo’n 30 C. Rond half tien stonden we weer beneden, tijd genoeg om dus nog meer leuke dingen te doen. Met de metro zoefden we naar Wall Street, waar we even geslenterd hebben. Het is zondag vandaag, dus een oase van rust in het Financial district, waar Wall Street onderdeel van is. Waar je hier op een werkdag waarschijnlijk ondersteboven gelopen wordt door carrièretijgers in pak, werden we vandaag door een al minstens even hectische bevolkingsgroep opzij geduwd: de Aziatische toeristen. Enorme groepen, met allemaal hetzelfde shirt en dezelfde camera, walsen door de straten met maar één missie: zoveel mogelijk toeristische attracties in een dag proppen.  En tja, daar moeten wij relaxte Europese toeristen onder lijden.

Financial district

Zo ook bij Charging Bull: en bronzen beeld van een stier dat in 1989 als kerstcadeau aan de New Yorkers opeens tegenover de ‘Stock Exchange’ stond. Hier was het dringen geblazen voor een foto, waarbij wij blijkbaar te afwachtend waren, want de ene na de andere piepte er tussendoor om zijn kiekjes te schieten. Uiteindelijk is het ons gelukt en staan we ook met de stier op de foto, aaiend over de neus, want dat schijnt geluk te brengen.

charging bull

Hierna een broodje bij Subway gescoord, welke we op een parkbankje opaten. Van hieruit hadden we mooi zicht op het steeds drukker wordende beeld, van een afstandje ronduit hilarisch.

Met onze maagjes vol vetrokken we per benenwagen richting 9/11 memorial. Best een beetje spannend, we waren hier erg benieuwd naar. Eenmaal aangekomen waren we er stil van. Twee indrukwekkend grote gaten, waar ooit de twin towers stonden. Vandaag de dag een enorme waterbak, waar het water hard naar beneden klettert, met daaromheen de namen van alle slachtoffers.

9/11 memorial 9/11 2

We besloten het museum in te gaan, waar we nog veel meer te zien en te horen kregen. Bijvoorbeeld een toegetakelde brandweerwagen, waarmee een brandweerploeg die eigenlijk vrij had richting de ramp is gegaan. Één van de brandweerlieden zag het nieuws en besloot samen met een aantal collega’s heen te gaan om te helpen, omdat het hun roeping is. Geen van hen heeft het overleefd.

9/11 5

Ook diverse restanten van het gebouw; dikke stalen frames die compleet verbogen zijn door de kracht van deze aanslag.

Indrukwekkend was de ‘Survivor Staircase’,  een trap waarover de overlevenden de toren uit zijn gevlucht voor het geheel instortte.

9/11 49/11 3

Verder ook nog onverwachte foto’s, schokkende filmbeelden (o.a. fragmenten van de ‘springers’), emotionele geluidsfragmenten en veel intrigerende achtergrondverhalen.

Meest bijzonder was de tentoonstelling met ‘gevonden voorwerpen’. Brokstukken van het vliegtuig, papiertjes die uit de toren waren gewaaid, half versmolten floppydiscs, kleding, schoenen…  Allerlei manieren waarmee geïllustreerd werd wat de betrokken doorgemaakt hebben. Gewone mensen zoals jij en ik, die daar toevallig waren op dat moment. Het maakt alle feiten opeens heel menselijk, kippenvel… Helaas mochten hier geen foto’s worden gemaakt (kwam ik na een paar gemaakte foto's achter). Echt nodig was dat ook eigenlijk niet, dit staat in ons geheugen gegrift.

9/11 6 9/11 7

Met een brok in ons keel liepen we een paar uur later weer naar buiten. Dit hadden we niet willen missen, wat een ervaring.

Om bij te komen zijn we hierna richting hotel gegaan. Lekker even relaxen, badderen en opfrissen. Daarna via Broadway richting Times Square, want we hadden musical kaartjes voor Aladdin! Eerst nog even een vroeg diner (de musical begon al om half 7) bij een pizzeria. Arjan bestelde een small pizza, maar volgens de Amerikaanse maatstaven: een flinke hap dus.

pizza

Om 6 uur liepen we het ‘New Amsterdam’ theater in. We haalden onze kaartjes op en even later installeerden we ons op rij 6 van dit prachtige oude theater. De musical was in één woord geweldig! Fantastische zangers en zangeressen, een en al dans en heel veel glitters! Niet te vergelijken met Nederlandse musicals, hier is een musical een echte show.

musical musical 2 Musical 3

Na de musical nog even richting Times Square gelopen, waar inmiddels alle lampjes aanstonden. Wat een lichtbom! Je weet gewoon  niet waar je kijken moet, zoveel is er te zien!

times square Times square

Nog even een souvenirshop ingegaan om alvast een NY rompertje voor onze kleine babyboy te scoren en daarna richting hotel.

rompertje

Nu lekker op tijd slapen, na deze mooie dag!

1. Els:
    7 juli 2014
    Jeetje zeg. Als ik het lees van 9/11 heb ik al brok in me keel. Laat staan als je t ziet. Indrukwekkend dus. Maar ook mooie dingen dus. Kortom ook n achtbaan van emoties dus zo n dag. Op naar jullie volgende belevenissen. Welterusten. Liefs en kus van ons....xx
  2. Mirte:
    7 juli 2014
    Jeetje, wat een indrukwekkende dag! Vooral dat van 9/11, lijkt me ook erg moeilijk. En wel gaaf hoor zo'n musical, zelfs mij lijkt dat op die Amerkaanse manier nog wel leuk
  3. Mirte:
    7 juli 2014
    Hij kapt de helft van m'n reactie af! Maar klinkt allemaal super leuk! Gaan jullie ook nog op een werkdag over Wall Street lopen? Xxx
  4. Cindy de Bruijne:
    7 juli 2014
    Wauw wat een dag! Wat een indrukken en een emoties moeten dat geweest zijn bij t 9/11 museum!
    Wat gaaf die musical!

En dat rompertje! Super schattig!

Geniet er lekker van!
    Xx