Prettig Pretoria

15 juli 2019 - Pretoria, Zuid-Afrika

Na een frisse maar fijne nacht werden we vanmorgen uitgeslapen wakker. En hoe fijn dat er precies 0 uren tijdsverschil zijn en dus ook nul jetlag.

En minstens zo fijn is dit guesthouse, waar we heerlijk hebben ontbeten in Victoriaanse royalty stijl.

B957D229-2135-45AF-9224-BA875A300E96

Zelfs uit de speakers schalt een soort klassieke prinsessenmuziek waardoor je spontaan je pink omhoog houdt wanneer je in de koffie roert.

D6973F69-41F5-41B0-8B5F-33F0CFCACC6F

Onze eerste stop van vandaag is opnieuw een mall, want zolang we geen autostoel voor Colin hebben rijden we toch niet geheel zorgeloos (afgezien van de gebruikelijke perikelen waardoor we überhaupt -nog- niet zo zorgeloos rijden).

In de Menlyn mall wederom winkels in overvloed. We vinden een autostoel, wat speelgoed voor de komende weken, 5 paar oorbellen, een leuk fonteinen pleintje, een zonnig terrasje, nog wat boodschappen...

CAAAC147-97A7-47F8-81F8-D372DC64AE85

En voor we het weten zijn we duizenden Zuid Afrikaanse Rand en uren van onze tijd kwijt. We zijn er inmiddels ook achter waarom we gisteren nergens wijn konden vinden; alcohol kun je alleen kopen in een liquor store en niet in de supermarkt. Met die gedachte in ons achterhoofd hebben we ook maar voor de zekerheid het een en ander ingeslagen.

Onze volgende stop zijn de Union Buildings. Zuid-Afrika heeft 3 ‘hoofdsteden’; Kaapstad is de wetgevende, Bloemfontein de rechterlijke en Pretoria is de bestuurlijke variant.

05C8416C-C451-44BF-8A22-019B49C2E4F0

En dus vinden we hier de overheidsgebouwen, omringd door mooie tuinen. En het letterlijke hoogtepunt van dit alles: een 9 meter hoog standbeeld van Mandela. We nemen daar uiteraard even een kijkje, vanwaar we ook prachtig uitzicht hebben over de stad.

9ACF3AEE-B3BC-4E4A-A149-B6303B3AFF9C

3147A35A-7C41-4671-A656-B2FBECA740F6

Next stop; het voortrekkersmonument. We missen een afslag en belanden midden in het hectische centrum van Pretoria. Auto’s (voornamelijk stinkende barreltjes) rijden alle kanten op, mensen lopen overal, het is één grote heksenketel. Het bezorgt ons vooral een beetje de slappe lach van verwondering.

4ACF32F0-7D27-40C5-A702-F18CC89AA617

Halverwege de middag komen we aan bij het voortrekkersmonument. Een bijzonder architectonisch gebouw annex museum om het koloniale verleden van Zuid-Afrika te illustreren.

04842A00-B437-4D09-82C5-D8C6C30F9670

Hier zijn ook de vele Nederlandse invloeden terug te zien en lezen. Het schijnt dat men in Zuid-Afrika nogal gemengde gevoelens heeft over dit ‘monument’. De een ziet de koloniale tijd als iets wat Zuid-Afrika heeft ontwikkeld, de ander vindt het directe aanleiding voor de apartheid en slavernij.

8C77A8F0-2BFC-4E55-9D1D-8090B3627E2B

Eind van de middag komen we terug bij het guesthouse. Even chillen/spelen/drone-vliegen. Daar knapt een mens van op en dus gaan we vol energie naar het restaurant waar we gaan dineren vanavond: Capital Craft. Met maar liefst 36 tapbiertjes en dubbel zoveel op de fles is dit een walhalla voor bierliefhebbers. We zitten heerlijk, de biertjes smaken goed en we hebben top gegeten. Echt een leuke plek!

A7D2DA8C-7050-46AD-9439-D75C72984DB8

En zo zit ook deze dag er alweer op. We kruipen vannacht weer onder de dubbele dekens en vertrekken morgen richting onze tweede bestemming; Hazyview.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Linda mam:
    15 juli 2019
    Wat een standbeeld!! Lekker die biertjes, op naar haastuitzicht
  2. Jacqueline:
    16 juli 2019
    Wat is het weer leuk om jullie avontuur te lezen!! Vinden de mensen het daar niet geweldig om jullie blonde kindjes te zien?? En vond het super leuk dat je in het verre zuid-Afrika toch even aan onze trouwdag dacht 💋💋💋. Geniet er van lieverds
  3. Els:
    16 juli 2019
    Wat n enorm standbeeld zeg!! Nou verdiend de man dat ook natuurlijk...
    Mooie foto s hoor....
    Op naar het nieuwe onderkomen...
    😗💋