Zuid-Afrikaanse Rand-verschijnselen

16 juli 2019 - Mbombela, Zuid-Afrika

Onze eerste echte reisdag!

Na weer een heerlijk ontbijtje en het inpakken van de koffers verlaten we Pretoria. Wat een lieve mensen en wat een heerlijk guesthouse!

De route naar Hazyview zou zo’n 4 uur moeten duren, ware het niet dat we bij het eerste verkeersknooppunt in Pretoria al 2x verkeerd rijden. De offline kaarten app die we hebben gedownload is net als wij ook wel eens in de war met links en rechts, waardoor we dus meerdere keren precies niet de goede afslag nemen.

Eenmaal buiten Pretoria komen we in wijdse uitgestrekte vlaktes. Overal langs de snelweg lopen mensen, geen idee waar vandaan of waarheen, maar een beetje gevaarlijk is het wel.

De reis verloopt aanvankelijk vlekkeloos, maar dan... Rijden we vol in een politiefuik. Er wordt ons met wilde gebaren duidelijk gemaakt dat we onmiddellijk naar de kant moeten komen. We zetten de auto stil en zien hoe iemand onze kant op sjokt. Arjan laat het raampje zakken en wordt vriendelijk begroet door een vrouwelijke agent; “hi, how are you today?”

Maar de essentie van haar boodschap is iets minder vriendelijk. Daar waar 100 meter geleden nog een snelheidslimiet van 120 km/h geldt is dat hier 80. Arjan blijkt 111km/u gereden te hebben en we komen er niet onderuit... Een prent van 2000 Zuid-Afrikaanse Rand, oftewel €120... “Ach, heb je wat leuks op je blog te schrijven” aldus Arjan.

0202D200-EF47-4C24-BFA8-ED7F9A3DC3C4

Na het afhandelen van het papierwerk vervolgen we onze weg. Halverwege maken we een lunch stop en strekken we de benen.

We genieten van de mooie route met zijn oranje vlaktes, hoge bergen en bekende acacia-bomen. Hier en daar afgewisseld met een bordje ‘high-jacking hotspot’, ‘beware of hippo’s’ of ‘high-crime area’. Gelukkig is dat alles ons bespaard gebleven, de boete heeft genoeg adrenaline opgewekt voor vandaag.

2ADFD8A8-C89D-4FED-BB07-67772BBAE1F8

Het laatste stukje van de route leidt ons door kleine dorpjes. We kijken onze ogen uit; groepen schoolkinderen in uniformen, afgeladen volle oldtimers, afgebrokkelde gebouwen, mensen met zakken rijst op hun hoofd... welkom in het echte Afrika.

03A9509A-E5EC-4F8F-A268-466AF33C376F

Na een reis van uiteindelijk 6 uur komen we aan bij ons onderkomen voor de komende twee nachten: Hazyview Cabana’s.

9BAF4E7F-8A46-4AF2-BFE3-179C0C277DF3

Een prachtig luxe resort, met springkussen, zwembaden, animatie en al wat je verder nog kan wensen met twee kinders mee. Ons huisje is ook helemaal top en van alle gemakken voorzien.

2D5499A5-1C58-42AE-9DB7-9E448BCB7185

We eten vandaag in het restaurant op het resort, super mooi industrieel ingericht en met klein monkeytown voor de kinders. Inclusief geluidsdichte glazen deur, kan niet beter.

We hebben heerlijk gegeten en geborreld, wederom een top dag! En morgen gaan we op safari, heel benieuwd! Tot dan :)

1. Linda mam:
    16 juli 2019
    Gelukkig was het diner spotgoedkoop. Lekker gecompenseerd
  2. Els:
    17 juli 2019
    Mooi en kostbaar documentje voor het plakboek....🤑veel plezier op safari met ze allen 💋